ما امروز شاهد جابه جایی در نقش ها و کارکردها برای ساخت برند هستیم. در دنیای کنونی که آگاهی بسیار بالاتر رفته است، تنها این روابط عمومی است که می تواند با برقرای ارتباط۲ سویه، در جایگاه یک رهبر، یک برنامه بازاریابی را هدایت و به هدف برساند.
حال اگر بپذیریم که در حال حرکت به سوی اقتصاد آزاد و ارتباط دوسویه هستیم، پس باید قبول داشته باشیم که روابط عمومی نیز در حال پیدا کردن جایگاهی متفاوت با گذشته است و در آینده، به طور طبیعی، روابط عمومی بر تبلیغات ارجحیت خواهد خواهد داشت.
وظیفه روابط عمومی چیست؟
نقش عمده روابط عمومی، کاهش و نزدیک کردن اذهان عمومی با واقعیات در سازمان ها است. شناخت چالش ها و انجام اقدامات آگاهانه جایگاه روابط عمومی را ارتقا داده و منجر به تحرک و کارآیی آن خواهد شد.
تفاوت روابط عمومی دولتی و تجاری چیست؟
شاید شما هم مانند من، در ابتدا با عبارت روابط عمومی مشکل داشته باشید و به آن اعتماد نکنید. در واقع عدم اعتماد شما به این واژه به دلیل مساوی دانستن روابط عمومی با رویکرد دولتی آن است. اگر بخواهیم صادق باشیم، اکثر مدیران دولتی انتظاری که از روابط عمومی دارند به برجسته کردن آن مدیر در رسانه ها خلاصه می شود و به مخاطبان توجهی نمی شود و همین موضوع روابط عمومی را به اتفاقی یک سویه در روابط عمومی دولتی ایران تبدیل کرده است و اعتماد مخاطبان را از بین برده است.
از طرفی امروزه دستگاههای دولتی روزبه روز وسیعتر و وظایف آنها سنگینتر می شود و روابط عمومی که حکم واسط میان دولت و مردم را ایفا کند، نتوانسته به سوالها و شک و تردیدها پاسخ دهند.
در ایران روابط عمومی در دستگاه دولتی زودتر از روابط عمومی تجاری (خصوصی) ایجاد شد ولی با اینحال موانع کار مسئولان روابط عمومی دولتی بسیار بیشتر از روابط عمومی غیر دولتی است. به همین خاطر روابط عمومی دولتی باید توجه داشته باشد که مردم به راحتی و چندان آمادگی ذهنی برای باور تلقینات و تفسیر آنها را نخواهند داشت. البته این بی اعتمادی تنها اختصاص به مردم ما نداشته بلکه در اکثر کشورها به این شکل است و اعتماد به دولت اندک است.
چگونه با روابط عمومی تجاری برند بسازیم؟
اما در ایران کار روابط عمومی تجاری به مراتب ساده تر است. شما تنها کافی است برند خود را رسانه ای کنید تا در روابط عمومی تجاری به یک جایگاه ممتاز دست یابید. در واقع شما زمانی که موفق شوید برندتان را درجه یک کنید که شرایطی را فراهم کرده که رسانه ها درباره شما حرف بزنند و نتیجه این اتفاق تثبیت برندتان در ایران است.
چرا که تا ۸۰ درصد مخاطبان به صحبت رسانه ها درباره برندها اعتماد دارند. موضوعی که در زمینه تبلیغات تنها ۸ درصد است. یعنی تنها ۸ درصد مردم به تبلیغات باور دارند و این عدد روز به روز کمتر می شود.
البته کار شما آنقدرها هم ساده نیست. چون با اینکه در دنیا روابط عمومی در تجارت یک تخصص است و به صورت حرفهای به آن پرداخته میشود در ایران آنچنان که باید به این مهم نمیپردازند. در نتیجه شما به شرکت های حرفه ای در این زمینه دسترسی ندارید.
شرکت روابط عمومی پژواک مهمترین هدف تاسیس خود را فعالیت در زمینه روابط عمومی تجاری و ساخت برند از این طریق می داند و این رسالت را در جهت کمک به بخش خصوصی و پیشرفت و خودکفایی کشور بر عهده گرفت.